|
|
| 2000.gada 1.pusgadā NVD reģistrētās brīvās darba vietas | Minēšanas biežums | 2001.gada janvārī sludinājumos piedāvātas darba vietas | Minēšanas biežums |
| Pārdevējs | 1332 | Pārdevējs | 126 |
| Šuvējs | 890 | Strādnieki | 56 |
| Aģents- realizācijas, reklāmas, tirdzniecības | 727 | Sekretāre | 44 |
| Palīgstrādnieks | 555 | IT speciālists | 36 |
| Bārmenis, viesmīlis | 491 | Autovadītājs | 30 |
| Pavārs | 357 | Reklāmas aģents | 21 |
| Atslēdznieks | 354 | Pavārs | 20 |
| Autovadītājs | 323 | Bārmenis | 14 |
| Strādnieki | 290 | Autoservisa darbinieki | 13 |
| Sargs | 281 | Noliktavas pārzinis | 11 |
Gandrīz visās pieprasītākajās profesijās ir nepieciešama spēja saprasties ar klientu, pārliecināt viņu. Tā kļūst par vienu no svarīgākajām iemaņām, kas nepieciešama darba tirgū.
Pieaugot konkurencei, arvien grūtāk kļūst preci pārdot. Arī pārdevēju ienākumi ir atkarīgi no tā, cik daudz un cik izdevīgi viņi preci pārdod. Ir skaidrs, ka ar pārdevēja iemaņām vien arī nepietiek, jo darba devēji meklē cilvēkus, kam ir zināšanas par tām precēm vai pakalpojumiem, ko viņi grib pārdot. Tas vēlreiz pierāda, ka tirgzinībām jābūt integrētām visās profesionālās izglītības programmās, jo tas palielina absolventu konkurētspēju darba tirgū. Piemēram, ja kāds ar profesionālo kvalifikāciju nevar atrast darbu par šuvēju, tad vēl var pārdot audumus, diegus, šujmašīnas utt.
Lai arī pārdevēja profesija ir vispieprasītākā, jāņem vērā, ka tā nav prestiža profesija (nav minēta arī to profesiju sarakstā, kuras vēlētos apgūt skolēni). Tā bieži vien saistīta ar maziem un nestabiliem ienākumiem (1999.gada oktobrī pakalpojumu un tirdzniecības darbiniekiem bija viszemākā vidējā bruto darba samaksa stundā, 0,49 LVL jeb 61% no valstī vidējās, arī 2000.gadā šai profesiju pamatgrupai ir viszemākā darba samaksa, kas veido tikai 34% no vidējās darba samaksas dažāda līmeņa vadītājiem), arī darba devēji ne retumis sola vairāk nekā reāli iespējams nopelnīt, darbiniekiem netiek nodrošinātas sociālās garantijas, viņi var izrādīties par krāpnieku upuriem. Tātad profesionālās izglītības iestādēs būtu jāiemāca audzēkņiem novērtēt arī risku.
Otra profesiju grupa, kas tiek pieprasīta, ir dažāda veida strādnieki. Arī šai profesiju pamatgrupā pieprasījums pēc darbiniekiem veidojas galvenokārt zemās darba samaksas dēļ. Vienkāršās profesijās strādājošie ir otra zemāk apmaksātā profesiju pamatgrupa (1999.gada oktobrī vienkāršo profesiju vidējā bruto darba samaksa bija 0,50 LVL stundā jeb 62% no valstī vidējās). Kvalificētu strādnieku un amatnieku darba samaksa jau ir krietni augstāka (1999.gada oktobrī tā bija 0,74 LVL stundā jeb 93% no vidējās).
Pieprasītāko profesiju saraksts liecina, ka ar Nodarbinātības Valsts dienesta un sludinājumu palīdzību daudzi darba devēji meklē darbiniekus, kuru atalgojums būs zems.
Paralēli konkrētai profesijai darba devēji darba ņēmējiem prasa arī papildus iemaņas. Tāpat kā 1996.gadā, arī 2001.gadā potenciālajiem darbiniekiem tiek izvirzītas šādas papildus prasības:
- Praktiskā darba pieredze;
- Prasme strādāt ar datoru lietotāja līmenī;
- Svešvalodu zināšanas;
- Saskarmes iemaņas;
- Autovadītāja apliecība.
Profesionālās izglītības iestāžu vājais tehniskais nodrošinājums un skolotāju zemās algas ir iemesls tam, ka profesionālās izglītības iestāžu absolventiem ne vienmēr ir vajadzīgās datorzināšanas un svešvalodu zināšanas. Gan datorspeciālisti, gan svešvalodu pasniedzēji ir darba tirgū ļoti pieprasīti, un tāpēc skolām ir problēmas kvalificētu kadru piesaistē, jo tās nespēj konkurēt ne darba samaksas, ne darba apstākļu ziņā. Tas, savukārt, liek profesionālās izglītības iestāžu absolventiem pašiem rūpēties par iespējām iegūt nepieciešamās zināšanas. To apliecina arī 2000.gada maija CSP Darbaspēka apsekojuma rezultāti, kas rāda, ka no to profesionālās izglītības iestāžu absolventu kopskaita, kas vēlāk papildinājuši savas zināšanas, gandrīz trešdaļa to darījusi datorzinībās, katrs piektais – svešvalodās.
Profesijas, kuras izvēlas skolēni
Profesionālās karjeras izvēles centrs (PKIC) veic aptaujas, lai noteiktu profesijas, kuras vēlas apgūt 9. un 12. klašu absolventi. Šo aptauju rezultāti atspoguļo, tās profesijas, par kurām aptaujas brīdī valda uzskats, ka tajās var labi nopelnīt, jo 74% skolēnu par būtiskāko faktoru profesijas izvēlē min labu atalgojumu.
Salīdzinot 1996. un 1999.gada 9. klašu skolēnu aptauju rezultātus, redzams, ka no populārāko profesiju saraksta izkritušas 2 profesijas- ārsts un skolotājs, un to vietā nākušas – sekretāre un metinātājs.
2.tabula. 10 populārākās profesijas 9. klašu skolēniem
| 1996.gads | 1999.gads |
| Jurists | Jurists |
| Pavārs | Pavārs |
| Grāmatvedis | Sekretāre |
| Ekonomists | Frizieris |
| Ārsts | Metinātājs |
| Programmētājs | Policists |
| Tulks | Programmētājs |
| Skolotājs | Tulks |
| Policists | Ekonomists |
| Frizieris | Grāmatvedis |
Populārākā profesija joprojām ir jurists, lai gan to nevarētu nosaukt par darba tirgū visvairāk pieprasīto profesiju. Skolēnu vēlmi apgūt šo profesiju var skaidrot ar sabiedrībā valdošo uzskatu, ka juristi daudz pelna. To apliecina arī statistikas dati, piemēram, 1999.gada oktobrī juristu bruto darba samaksa bija 1,92 LVL stundā, tas ir, 2,4 reizes lielāka nekā vidējā jeb gandrīz 4 reizes lielāka nekā pārdevējiem.
12. klašu absolventi galvenokārt min profesijas, kuras var apgūt augstskolā.
10 populārākās profesijas 1999.gada vidusskolu absolventu vidū ir:
- Ekonomists;
- Jurists;
- Skolotājs;
- Psihologs;
- Tulks;
- Policists;
- Ārsts;
- Dizaineris;
- Programmētājs;
- Tūrisma aģents.
Populārākās studiju programmās ir arī vislielākais uzņemšanas konkurss. Pēc IZM datiem 2000./01.m.g. Latvijas augstskolās vislielākais konkurss bija tiesību zinātnēs – 12,1; ekonomikā – 6,0; datorzinātnēs – 3,3. Vērtējot kopumā, tās studiju programmas, kas bija populāras pirms 5 – 6 gadiem, ir populāras arī šajā mācību gadā.
Lai gan aptaujas rezultāti parāda jauniešu priekšstatus par populārākajām profesijām, jāatceras, ka no 1999.gada aptaujas dalībniekiem tikai 33% 9. klašu skolēnu un 32% 12. klašu skolēnu var norādīt, ka ir izvēlējušies savu nākamo profesiju.
13.attēls
Skolēnu turpmākā ceļa izvēle 1999.gadā
PKIC 1999.gada vidusskolas absolventu aptaujas dati liecina, ka 5% 12. klašu audzēkņu plāno turpināt izglītību profesionālās izglītības iestādēs, bet statistikas dati rāda, ka reāli iestājas 11% beidzēju, tas liek domāt, ka profesionālās izglītības iestādes piesaista to audzēkņu daļu, kas nav īsti izlēmuši, ko darīt tālāk, un tos, kas neiztur konkursu vai nespēj samaksāt par augstāko izglītību. Šāda tendence vērojama arī iepriekšējos gados.
Katru gadu pieaug arī to 12. klases skolēnu skaits, kas pēc vidusskolas beigšanas plāno mācības apvienot ar darbu, 1997. gadā tā domāja 21% aptaujāto, bet 1999. gadā – 28%. Nepieciešamība pelnīt arī studiju laikā uzliek papildus slodzi gan studentiem, gan izglītības iestādēm un zināmā mērā ietekmē arī iegūtās izglītības kvalitāti, tai pat laikā dodot daudz lielāku praktiskā darba pieredzi.
LATVIJAS NACIONĀLĀ OBSERVATORIJA
Vaļņu iela 2, Rīga, LV – 1050
Telefons: 7212317; 7225155
Fakss: 7221006
E-pasts: baiba@aic.lv
http://www.aic.lv


